شیر برقی موتورخانه

امتیاز دهید post

 

استفاده از تکنولوژی در محیط‌ هایی با حساسیت بالا، ارزش دو چندان پیدا می‌کند. موتور‌خانه‌ ها در تاسیسات جزء بسیار مهمی هستند که بخاطر فرآیند‌هایی که در آن اتفاق می‌افتد نیاز به ایمنی بالایی دارند. به همین منظور متخصصان سعی می‌کنند بدون در نظر گرفته هزینه، کیفیت و عملکرد بهینه رو معیار اولیه و اصلی برای نصب قطعات در نظر بگیرند. یکی از مواردی که بسیار کمک کننده است استفاده از شیر برقی می‌باشد. برای همین است که شیر برقی موتورخانه که معروف به شیر‌های کنترل نیز می‌باشند دارای اهمیت بالایی هستند. در این مطلب کارشناسان مجموعه پارتکو صنعت، برای شما تعریف و توضیحات یک دسته مهم از شیر‌های برقی یعنی همین شیر‌های موتور‌خانه‌ ای را آماده کرده‌ اند. پس در کنار ما باشید تا به دقت این محصولات را مورد بررسی قرار دهیم.

 

شیر برقی موتورخانه یا شیر کنترل چیست؟

از نظر تعریفی، هر شیری که انرژی باز و بسته شدن خود را از برق دریافت کند، می‌شود یک شیر برقی که جریان برق کنترل آن را در دست دارد. پس شما با  کنترل ولو همان شیر می‌توانید جریان مورد نظر را تنظیم کنید. شیر با توجه به نوع سیستم تعریف شده، مانند پیستونی، سوزنی و … مقاومت خود در مسیر سیال را زیاد و کم می‌کند و میزان آن را تنظیم می‌کند. پس تعریف کلی در مورد شیر برقی بدست آوردیم. پس همان کارایی شیرهای معمولی با عملکردی کنترلی از طریق جریان فراهم می‌شود که منجر به تغییر دبی سیال می‌گردد.

شیر برقی یا شیر کنترل چیست؟
شیر برقی یا شیر کنترل چیست؟

برای تاثیر شیر‌های برقی در سیستم موتورخانه باید یک اشراف کلی بر فرآیند آن داشته باشیم. در یک سیستم تهویه دو نوع جریان ثابت و متغیر ممکن است طراحی شده باشد. اگر شما دارای سیستم ثابت باشید، دبی گردش آب در پمپ‌ های موتورخانه ثابت می‌باشد، پس دور الکتروموتور پمپ‌ ها باید ثابت باشد. در این حالت فقط در تغییر فصل‌ ها تعداد پمپ‌ ها کم یا زیاد می‌شود، چرا که دبی گردش آب چیلد و آب گرم متفاوت است. اگر شما دارای چنین سیستم تهویه موتورخانه‌ ای بودید بهتر است از شیر‌های برقی( کنترلی) سه راهه استفاده کنید تا با تنظیم فن کول، براساس درجه حرارت مورد نیاز، مصرف انرژی به مقدار زیادی کاهش پیدا کند.

در صورتی که سیستم تهویه شما یک سیستم ثابت نبود، پس از نوع متغیر بوده و برای چنین سیستم‌ های از شیرهای برقی دو راهه استفاده می‌شود. شیرهای برقی دو راهه دارای قابلیت قطع و وصل تدریجی هستند که در مسیر آن ها از یک ترنسمیتر اختلاف فشار نیز استفاده می‌شود. با استفاده از ای ترنسمیتر، فرمان به اینورتر الکتروموتور پمپ‌ ها انتقال پیدا می‌کند و دور آن‌ ها تغییر می‌کند.

 

 

سیستم عملکردی شیر برقی موتور خانه

شیر‌های برقی موتورخانه مجموعه‌ ای تشکیل شده از یک سیستم الکتری-مکانیکی هستند که در کنار یکدیگر به تنظیم دبی سیال ورودی و خروجی می‌پردازند. جریان با عوام و تغییراتی باید به حالت مکانیکی تغییر کند. این اتفاق توسط سیم‌ پیچ‌ ها می‌افتد که جریان الکتریکی با یک میدان مغناطیسی تبدیل می‌کنند و میدان‌ مغناطیسی ایجاد شده عامل حرکت هسته مکانیکی شیر برقی می‌باشد. به عبارتی دیگر در این شیر‌ها از نسبت برقی استفاده می‌شود که اشاره به نیروی محرک شیر در کنترل ولو دارد.  این محرک یا به اصطلاح اکچوئیتور، روی شیر نصب می شود و به وسیله یک استم یا ساقه به شیر متصل است. اکچوئیتور فرمان کنترلی مورد نظر را از شبکه دریافت می‌کند و ساقه‌ی شیر را به حرکت در می‌آورد. با تغییر ساقه (پیستون شیر) می‌توان دبی سیال را کنترل کرد.

 محرک یا اکچوئیتور شیر کنترل چیست؟

بد نیست حالا که به محرک و یا اکچوئیتور اشاره کردیم، تعریف کاملی از آن را ارائه دهیم. این محرک‌ ها با سیستم الکتریکی کار می‌کنند که قابلیت دریافت سیگنال‌ های ورودی را دارا می‌باشند و با دریافت این سیگنال‌ ها عملکرد خود را بروز می‌دهند. حرکت چرخشی اتصالات در این مکانیزم تبدیل به یک حرکت خطی و کنترل کننده خواهد شد. حالا این حرکت خطی اکچوئیتور به وسیله پیستون و پلاگ شیر، جریان سیال را کنترل می‌کند. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که حتما از شیرهای کنترلی مناسب برای سیستم تاسیساتی استفاده کنید، تا به یک بازدهی خوب و عملکرد بهینه دسترسی پیدا کنید.

 محرک یا اکچوئیتور شیر کنترل چیست؟
محرک یا اکچوئیتور شیر کنترل چیست؟

ویژگی‌ های کاربردی شیر برقی موتورخانه

همانطور که اشاره کردیم در سیستم موتورخانه دو بحث امنیت و افزایش کارایی بسیار مهم است و شما باید از قطعاتی استفاده کنید که بازدهی خوبی را فراهم می‌کند. دقت شیر‌های برقی موتورخانه بسیار بالاست و درعین حالا بخاطر توانایی کنترل از راه دور توسط جریان برق، در زمان بروز حادثه نیاز نیست حتما شما در محل حضور پیدا کنید. امکان ایجاد برنامه‌ های زمان بندی، تغییر در میزان دبی سیال و موارد این چنینی از دیگر ویژگی‌ های شیر‌های برقی موتورخانه به حساب می‌آیند. شیر‌های برقی که در سیستم‌ های موتور‌خانه‌ ای به شیر‌های کنترل‌گر نیز معروف هستند، دقیقا با مدیریت سیستم، آن را کنترل می‌کنند. قرار گرفتن این ویژگی‌ ها کنار یکدیگر، شیر‌های برقی را به یک انتخاب ایده‌ آل برای موتورخانه‌ تبدیل می‌کنند.

نکاتی که در زمان خرید شیر برقی موتور‌خانه باید در نظر بگیریم

هر محصول و کالایی با توجه به محیطی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد دارای استاندارد‌ها و مشخصاتی است. اگر شما به این موارد دقت نکنید، نه تنها به کیفیت و بازدهی مناسب نخواهید رسید که ممکن است به دلیل مناسب نبودن شیر تهیه شده برای محیط موتورخانه، باعث اتفاقات ناگوار جانی و مالی شود. شیر‌ برقی موتورخانه باید قابلیت کارکرد در دمای بالا را داشته باشد. اگر چه  محیط یک موتورخانه به دور از مواد خورنده شیمیایی است، اما در نظر بگیرید که رطوبت در این محیط‌ ها بسیار بالاست. پس در زمان خرید، بهتر است شیر برقی موتور‌خانه‌ ای تهیه کنید که در برابر خوردگی و رطوبت نیز مقاوم باشد و بعد از مدتی هسته و پیستون درون آن قفل نشود.

نکاتی که در زمان خرید شیر برقی موتور‌خانه باید در نظر بگیریم
نکاتی که در زمان خرید شیر برقی موتور‌خانه باید در نظر بگیریم

نکته دیگری که بازهم باید مورد توجه باشد، سیستم ثابت یا متغیر موتورخانه شما می‌باشد که بدانید بهتر است از شیر‌های برقی کنترل‌گر دو حالته استفاده کنید یا از شیر‌های کنترل‌گر سه حالته برای موتورخانه خود بهره ببرید. اگر در این مورد دقت نشود، بعد از نصب خواهید دید که کلا عملکرد سیستم شما دچار اختلال است.

کیفیت مواد به کار رفته، برند سازنده، ضمانت و گارانتی شیر، این نکات هم از موارد کلی می‌باشد که در زمان خرید وسایل حساس باید به آن ها دقت شود. عدم کیفیت مواد، باعث خراب شدن سریع شیر می‌شود و هزینه‌ های تعمیر و باز و بسته کردن شیر روی دوش ما خواهد بود. البته با تمام مواردی که گفته شد متاسفانه شرکت‌ هایی محصولات بی‌کیفیت را در قالب کالا و کیفیت اصلی به فروش می‌رسانند. در این زمینه حتما از فروشگاه‌ های معتبر استفاده کنید و همچنین می‌توانید پارتکو صنعت را کنار خود ببینید که با تعهد، محصولاتی با کیفیت عالی را در اختیار شما قرار می‌دهد و مشاوره فنی و ویژگی کامل آن را نیز بیان می‌دارد.

آیا شیر برقی موتورخانه می‌تواند عامل خطر و حادثه باشد؟

هر وسیله‌ ای که شما استفاده کنید در کنار ویژگی‌ های مثبتی که ارائه‌ می‌دهد، ممکن است مشکلاتی داشته باشد که هنوز جای افزایش عملکرد فراهم باشد. این شیر‌ها به تنهایی خود عاملی بر خطرناک بودن یا ایجاد حادثه نبوده و نخواهند بود. بیشترین عامل که باعث ایجاد حادثه و خطر در سیستم موتورخانه‌ ها می‌شود مربوط به عوامل انسانی و تاثیرات آن می‌باشد. عدم نظارت‌ های دوره‌ ای، عدم استفاده از کالاهای با کیفیت، عدم نصب درست قطعات و مواردی از این دست هستند که باعث می‌شوند یک حادثه اتفاق بیافتد. شما وقتی از شیری استفاده کنید که استاندارد نیست، ممکن است به راحتی در سیم پیچ آن اتفاقی بیافتد و موجد جرقه، حادثه و امور این چنینی شود. همچنین دمای بالای سیال یا فشار بخار، می‌تواند باعث دفرمه شدن شیر برقی موتورخانه شود و کارکرد آن را مختل کند و عاملی برای نشتی و خسارت‌ های زیاد باشد.

آیا شیر برقی موتورخانه می‌تواند عامل خطر و حادثه باشد؟
آیا شیر برقی موتورخانه می‌تواند عامل خطر و حادثه باشد؟

 

جمع بندی شیر برقی موتور خانه

وقتی تکنولوژی در سمتی پیش می‌رود که تایید‌های جهانی را در بر می‌گیرد و استفاده کنندگان به آن اعتماد می‌کنند، حتما مزایایی بیشتر از موارد مشابه قبلی داشته است. با این حال استفاده از شیر‌های برقی موتورخانه، باید اصولی و درست انجام شود و زمانی به شما یک نتیجه خوب می‌دهد که از بهترین مدل و مورد تاییدترین آن ها استفاده کنید. مجموعه پارتکو صنعت در کنار شما خواهد بود تا هم در زمینه مشاوره و راهنمایی قبل از خرید، هم کارشناسی زمان خرید و انتخاب و هم پشتیبانی بعد از خرید، خیال شما را آسوده گرداند. استفاده از علم  و تخصص کارشناسان همیشه بهترین انتخاب را با بهترین شرایط فراهم می‌آورد. پس در زمینه‌ های صنعتی کار خود را به یک گروه پرقدرت چون پارتکو صنعت بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.