شیر برقی آبیاری (کشاورزی)

5/5 - (8 امتیاز)

شیر برقی آبیاری ابزاری بسیار کاربردی در صنعت کشاورزی است که با عملکرد خود، جریان انواع سیالات در لوله که غالبا مایعات هستند را باز و بسته می­کند. شیر برقی در واقع وسیله ­ای مدرن، مفید و کارآمد است که در انواع تجهیزات و ماشین ­آلات مورد استفاده قرار می­گیرد.

شیر برقی آبیاری قطره ای

رشد روز افزون جمعیت و تامین نیازهای غذایی، اهمیت کشاورزی را بیش از پیش برای ما روشن می سازد. مدرن کردن کشاورزی و فاصله گرفتن از شیوه سنتی بهترین راه برای بالا بردن امنیت غذایی در کشور است. در واقع، کمبود منابع آبی و محدودیت خاک ضرورت استفاده از آبیاری و کشاورزی مدرن را برای کشور ما نمایان­تر کرده است.

همگام با مدرنیزه شدن کشاورزی، ابزارآلات و تجهیزات پیشرفت ه­ای نیز طراحی شده است که شیر برقی آبیاری قطره ای نمونه ­ای از این ابزارآلات به شمار می­رود. آبیاری اتوماتیک با به کار بردن از آبزار آلاتی همچون شیر برقی از ناب­ترین روش ­هایی است که می­توان زمین­ه ای کشاورزی را به طور مناسب آبیاری کرد. در واقع با کمک شیر برقی آبیاری می­توان با کمترین میزان آب، مزارع و باغات را آبیاری نمود تا به نوعی هم بازدهی را بالا برد و هم از هدر رفتن حجم بالایی از آب جلوگیری به عمل آورد.

 

شیر برقی آبیاری چیست؟

در بخش مقدمه این پست به طور خلاصه ­وار در مورد شیر برقی آبیاری صحبت کردیم، اما در این بخش می­خواهیم به طور کلی در مورد چیستی و ماهیت این ابزار کاربردی صحبت نماییم تا با شناخت هر چه بیشتر بتوانید به طور کاربردی از آن استفاده نمایید. پس تا پایان این پست ما را همراهی بفرمایید.

شیر برقی آبیاری به طور اتوماتیک عملیات باز و بسته نمودن لوله ­ها را انجام می­دهد و جایگزینی بسیار مناسب برای شیر های معمولی شمرده می­شود. این مدل از شیر همان طور که از نام آن بر می­ آید با کمک جریان الکتریسیته، و با دستور گرفتن از کنترلر جریان سیال در لوله  ­ها اعم از مایعات و گاز را قطع و وصل می­کند. شیر برقی آبیاری یکی از پرطرفدارترین ابزارآلات در بخش کشاورزی به حساب می­آید چرا که افراد به راحتی و بدون هر گونه نگرانی می­توانند مزارع و باغات خود را آبیاری نمایند. به شیرهای برقی آبیاری و کشاورزی نیز تایمر آبیاری گفته می­شود که بر روی شیر تعبیه می­گردد تا با باز و بسته شدن اتوماتیک، میزان آب به طور دقیق کنترل شود. این نوع از تجهیزات با تایمرهایی که دارند زمان دقیق آبیاری را مشخص می­کنند از این رو کشاورز نگرانی بابت آبیاری گیاهان و آسیب رسیدن به آن­ ها را حین آبیاری نخواهد داشت.

امروزه اکثر کشاورزان سعی می­کنند تا زمین­های کشاورزی خود را مجهز به سیستم­های آبیاری قطره ­ای و بارانی نمایند. که شیر برقی یکی از اجزای کاربردی این نوع از سیستم ­های تحت فشار به حساب می ­آید. این قطعه با نیروی الکتریسیته کار کرده و با تغییر ولتاژ، میزان فشار و همچنین مقدار آب ورودی و خروجی را کنترل می­کند.

شیر برقی آبیاری چیست؟
شیر برقی آبیاری چیست؟

کاربرد شیر برقی آبیاری در صنعت کشاورزی

همان طور که در قسمت قبل نیز اشاره نمودیم شیر برقی کشاورزی وظیفه قطع و وصل نمودن جریان را بر عهده دارد. حال می­خواهیم ببینیم که داشتن این ویژگی، چه کمکی می­تواند به بخش کشاورزی کند.

مدیریت در نحوه آبیاری

مدیریت نمودن شرایط آبیاری یکی از مهمترین ویژگی­های شیر برقی در بخش کشاورزی است. شیر برقی که در بازار آن را با نام سلنوئید ولو نیز می­شناسند یک شیر الکترومکانیکی است که با تبدیل جریان الکتریکی به مکانیکی عملیات قطع و وصل نمودن سیالات را انجام می­دهد. این مدل از شیر، ابزار آلاتی هوشمند برای کنترل نمودن آب مصرفی در بخش کشاورزی محسوب می شوند طوری که با نصب و راه اندازی آن در مزرعه و باغ به راحتی می­توان میزان مصرف آب حتی در شرایط کم آبی را نیز مدیریت نمود.

کنترل آب در سطح وسیع

در مزارع و باغ­ هایی که سطح زیر کشت بالایی دارند معمولا کنترل نمودن آب امری بسیار سخت است، زیرا به برخی از قسمت­ ها آب نمی­رسد و برخی نیز آب بیشتری دریافت می­کنند که در هر دو حالت می­تواند تاثیر منفی بر روی رشد گیاه و بازدهی محصول داشته باشد. اساسا شیر برقی به گونه­ ای طراحی شده تا بتواند آبیاری در سطح وسیع را به طور یکنواخت و کاملا کنترل شده انجام دهد.

اتوماتیک بودن

یکی دیگر از کاربردهای مهم شیر برقی کشاورزی، خودکار بودن آن در قطع و وصل نمودن انواع سیالات می­باشد. در واقع یکی از تفاوت­ های شاخص این مدل از شیر در مقایسه با نوع دستی همین اتوماتیک بودن است. همان طور که اشاره نمودیم، بر روی شیر برقی تایمرهایی تعبیه می­گردد که برای زمان­ های مشخصی تنظیم می­شوند از این رو لازم نیست که افراد به طور مداوم آن­ ها را کنترل کنند و نگران قطع و صل کردن در زمان آبیاری باشند. ویژگی اتوماتیک بودن این ابزار موجب شده تا علاوه بر مزارع و باغات از آن به طور گسترده­ای برای آبیاری فضاهای سبز اعم از خانگی و شهرداری نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

کاهش مصرف آب

از دیگر کاربردهای شیر برقی در بخش کشاورزی، می­توان به نقش موثر آن در صرفه جویی میزان آب اشاره کرد. این موضوع برای بخش کشاورزی کشور که در سال­های اخیر با چالش کم آبی رو به رو شده و به نوعی با آن دست و پنجه نرم می­کند، بسیار اهمیت دارد. معمولا این نوع از شیرها دارای بیش از 2 لوله هستند. این طراحی خاص موجب می­گردد تا مسیر جریان آب تغییر کند و در یک فاصله زمانی کوتاه ­تر، حجم کمتری از آب به تمام بخش ­های مد نظر برسد. که این امر در صرفه جویی و کاهش میزان مصرف آب بسیار موثر است.

کاربردهای شیر برقی در صنعت کشاورزی
کاربردهای شیر برقی در صنعت کشاورزی

 

مزایای شیر برقی آبیاری قطره ای

علاوه بر آنچه که اشاره نمودیم موارد زیر نیز از مهم ترین مزایای شیر برقی آبیاری قطره ای به حساب می آیند:

  • کاهش میزان مصرف برق
  • سرویس دهی طولانی
  • قابلیت قطع و وصل نمودن سریع
  • برخورداری از طراحی یکپارچه
  • قابلیت کنترل نمودن آن به صورت دستی در شرایط اضطراری
  • تعمیرات و همچنین نگهداری آسان
  • قابلیت تعمیر و تعویض قطعه خراب شده
  • برخورداری از ضریب ایمنی بالا
  • قابلیت کنترل از راه دور
  • قابلیت نصب در مکان­ های پرخطر

 

 

اجزاء تشکیل دهنده شیر برقی آبیاری

حال که بیشتر با ماهیت و کاربردی ­های این وسیله مفید در بخش کشاورزی آشنا شدیم می­خواهیم به این موضوع بپردازیم که شیر برقی کشاورزی از چه بخش ­هایی تشکیل شده است و دارای چه قطعاتی می­باشد. مواردی که در زیر به آن اشاره نموده ­ایم از اجزای تشکیل دهنده شیر برقی هستند.

  • بدنه

بدنه از اجزا اصلی شیر برقی به حساب می­آید و معمولا در ساخت آن از جنسی استفاده می­شود که بتواند به خوبی در برابر ضربات وارده و شرایط محیطی تاب بیاورد و از خود مقاومت نشان دهد. پلی اتیلن (پلاستیک فشرده)، چدن و یا هر نوع فلز ضد زنگ از جمله متریالی   هستند که در ساخت بدنه به کار گرفته می­شوند.

  • بویین

از دیگر قطعات اصلی و مهم شیر برقی، می­توان اشاره­ای به بویین نمود. این قطعه خود در برگیرنده دو بخش سیم پیچ و همچنین هسته یا همان سلونوئید است. سیم پیچ همان طور که از نام آن بر می­آید دارای سیم­ هایی از جنس مس و روکش لاک می­باشد تا حالتی مقاوم در برابر رطوبت و خوردگی داشته باشند. هسته که از دیگر بخش ­های مهم بویین است دارای ورقه­ هایی از جنس فولاد می باشد. این بخش در زمان اتصال جریان برق همانند یک آهنربا عمل می­کند.

  • پیستون و فنر

این دو جزء نیز در مرکز سلونوئید واقع شده ­اند و با عملکرد خود موجب قطع و وصل شدن مایعات و سایر سیالات در درون لوله­ ها می­شوند.

  • دریچه و محل اتصال سیم ­ها

شیر برقی آبیاری قطره ای

شیر برقی مورد استفاده در صنعت کشاورزی دارای دو یا سه دریچه است که ورود و خروج آب را کنترل می­کند. همچنین در این ابزار، محلی برای اتصال سیم ­ها وجود دارد تا شیر بتواند به طور برقی حجم سیالات را قطع و وصل کند.

 

اجزاء تشکیل دهنده شیر برقی آبیاری

نکات مهم در هنگام خرید شیر برقی آبیاری

شیر برقی آبیاری خریداری شده بایستی متناسب با نوع فعالیت باشد تا بتوانید با توجه به کاربرد مصرفی و همچنین نوع نیازی که دارید از آن بهره ببرید. به عنوان نمونه اگر می­خواهید که برای کنترل آب ورودی از شیر برقی استفاده کنید باید به هنگام خرید، آیتم­ های مهمی همچون دمای آب، میزان فشار، میزان ولتاژ ورودی به بویین، اندازه دهانه ورودی و خروجی، حداکثر زمانی که می­تواند روشن بماند و … را در نظر بگیرید.

چنانچه قصد خرید شیر برقی برای مصارف کشاورزی را دارید و اطلاعات چندانی در این زمینه ندارید پیشنهاد می­کنیم از شرکت­ هایی که در این زمینه فعالیت می­کنند کمک بگیرد. شرکت پارتکو این با سابقه­ ای درخشان این آمادگی را دارد تا بتواند شما عزیزان را در جهت خرید این شیر برقی راهنمایی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.