شیر برقی موتور دار

امتیاز دهید post

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که شیر برقی موتوردار چیست و چه کاربردی دارد و نیز انواع آن چگونه هستند، پیشنهاد می‌شود حتما این مقاله را مطالعه کنید. 

تعریف شیر برقی موتوردار

شیر برقی شیری است که با استفاده از نیروی الکتریکی و مغناطیسی کار می‌کند. شیر برقی سیم پیچی است که به دور یک هسته آهنی پیچیده می‌شود و با عبور جریان الکتریکی از آن میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. نیروی مغناطیسی باعث می‌شود که هسته به صورت خطی حرکت کند. درنتیجه، یک شیر برقی موتوردار، وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به حرکت خطی را دارد. شیر برقی یک وسیله الکترومغناطیسی است که برای کنترل گاز یا سیال استفاده می‌شود. کنترل سلونوئید با استفاده از جریان الکتریکی در سیم پیچ شیر برقی کنترل می‌شود. هنگامی که جریان الکتریکی از سیم پیچ عبور می‌کند، میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. و باعث حرکت هسته آهنی و در نتیجه باز و بسته شدن مسیر جریان می‌شود. این شیرهای برقی با توجه به نحوه عملکرد از راه دور کنترل می‌شوند. اگر مقصد مورد نظر از از شیر برقی دور باشد، می‌تواند با ارسال فرمان الکتریکی برای باز و بسته شدن آن از ۰ تا ۱۰۰ درصد عمل کند. این نوع شیر برقی در ماشین‌ های اتوماتیک و صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی این شیرهای برقی در انواع مختلفی برای کاربردهای مختلف تولید می‌شوند. سیستم های صنعتی هیدرولیک یا پنو ماتیک موتور برقی به کاربرد کمی دارند.

انواع مختلف شیر برقی موتوردار

انواع مختلف شیر برقی موتوردار
انواع مختلف شیر برقی موتوردار

شیر برقی موتوردار گاز قطع کن

به منظور بهبود کارکرد سیستم ‌های اعلام حریق و اعلام نشت متان، از هشدار گاز مونوکسید و شیر برقی در ورودی اصلی گاز به هر واحد استفاده می‌شود. شیر قطع برق در کنار شیر قطع کن دستی قرار دارد تا در مواقع خطر با اتصال به سیستم‌ های حفاظتی گاز ورودی ساختمان را بطور خودکار قطع کند. اگر هر یک از این دو کلید قطع شود ۵ واحد گاز قطع می‌شود. این مدل شیرها از جریان برق استفاده کرده و مکانیزمی همیشه باز داشته که هنگام قطع شدن برق نیز جریان گاز را قطع نمی‌کند. همچنین هنگام نصب این شیرها به جهت فلش روی دستگاه که جهت جریان گاز را نشان می‌دهد توجه کنید. اندازه این مدل شیرها از ۱.۲ تا ۶ اینچ برای بارهای ورودی و خروجی متغیر است.

شیر برقی جریان مستقیم یا  DC

در شیر برقی جریان مستقیم، سیم پیچ مغناطیسی شیر را در جهت مستقیم باز می‌کند و در این مدل از شیر برقی، با تحریک یا برق انداختن سیم پیچ، شیر باز و بسته می‌شود. شیرهای DC معمولاً یا باز یا بسته هستند. بنابراین اگر باز باشند بسته و اگر بسته باشند باز می‌شوند. این مدل از شیر برقی برای باز شدن نیاز به فشار قوی دارد، اما با وجود جریان ضعیف همچنان می‌تواند باز بماند. بنابراین برای ادامه کار به انرژی الکتریکی زیادی نیاز ندارد.

شیر برقی جریان مستقیم یا  DC
شیر برقی جریان مستقیم یا  DC

شیر برقی پیلوت یا غیر مستقیم

شیر برقی پیلوت با فشار روی شیر باز و بسته می‌شود و برای کاربردهای سنگین که دبی سیال بیشتر است از این مدل شیر برقی استفاده می‌شود. اگرچه شیر برقی پیلوت برای کار کردن به انرژی الکتریکی کمتری نیاز دارد، اما برای باز نگه داشتن آن به نیروی بیشتری نیاز داریم و شیر برقی با سرعت کمتری نسبت به مدل جریان مستقیم کار می‌کند.

 

شیر برقی موتوردار دو طرفه

در شیر برقی دو طرفه، هر دو طرف شیر امکان عبور یا قطع جریان سیال را فراهم می‌کند و نیز در حالات باز و بسته هم فعال است. هنگامی که شیر باز است، دریچه باز می‌ماند تا زمانی که جریانی به شیر اضافه شود که باعث بسته شدن آن شود. ولی شیر برقی دو طرفه در حالت بسته متداول تراست. این نیز حالتی است که در آن، شیر همچنان بسته است تا نیروی الکتریکی وارد آن شود و آن را باز کند.

شیر برقی موتوردار دو طرفه
شیر برقی موتوردار دو طرفه

شیر برقی موتوردار سه طرفه

شیر برقی سه طرفه دارای سه پورت می‌باشد. این مدل شیر برقی در تجهیزاتی استفاده می‌شود که برای کارکرد شیر نیاز به جریان کامل و متناوب دارند. این مدل از شیر برقی در قهوه ساز و یا ماشین لباسشویی کاربرد دارد.

شیر برقی موتوردار چهار طرفه

یک شیر برقی چهار طرفه می‌تواند چهار یا چند پورت اتصال داشته باشد. این نوع شیر برقی با محرک استفاده می‌شود. شیرهای برقی چهار طرفه معمولاً بسته، باز یا ترکیبی از این دو هستند.

تعریف شیر برقی موتوردار پنوماتیک
تعریف شیر برقی موتوردار پنوماتیک

 

تعریف شیر برقی موتوردار پنوماتیک

شیرهای برقی به دو دسته کلی شیرهای برقی هیدرولیک یعنی برای سیالات مایع و شیرهای برقی پنوماتیکی تقسیم می‌شوند. شیر پنوماتیک وسیله‌ ای است که برای کنترل، روشن و خاموش کردن فشار و میزان جریان هوا در یک سیستم پنوماتیک استفاده می‌شود و کاربرد دارد. نیروی اعمال شده برای باز و بسته کردن شیر پنوماتیک به صورت دستی، الکتریکی یا پنوماتیکی تامین می‌شود. بنابراین شیرهای پنوماتیک الکتریکی در واقع نوعی شیر برقی هستند که از طریق انرژی الکتریکی تولید شده در هسته سیم پیچ عمل می‌کنند. عملکرد شیر برقی پنوماتیکی مانند شیر برقی معمولی است، به این صورت که سیم پیچ داخل شیر می‌تواند با ولتاژهای مختلف تحریک شود و شیر با همان مقدار انرژی الکتریکی باز و بسته شود. البته شیر برقی پنوماتیک هم انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شیر یکسو کننده پنوماتیک

شیر کنترل فشار

شیر کنترل جریان پنوماتیک

شیر قطع کن پنوماتیک و کانکتور

 

شیر برقی برای کولر گازی

 

تنوع شیرهای برقی بسیار زیاد و  می‌توان از این شیرها برای کنترل جریان هر سیالی از جمله. مایعات و گازها استفاده کرد. همچنین متوجه شدیم که شیرهای برقی پنوماتیک برای صنایع و تجهیزاتی هستند که با حرکت گاز یا سیال هوا در تماس هستند. یکی از انواع شیر برقی مربوط به شیر برقی کولر گازی می‌باشد. دلیل استفاده از شیر برقی در سیستم تهویه مطبوع و سیستم اسپلیت این است که کولرهای گازی با هر دو سیستم گرمایشی و سرمایشی برای تغییر سیستم از حالت سرمایش باید دارای شیر برقی مجهز به گرمایش باشند. بنابراین تغییر حالت کولر از سرمایشی به گرمایشی توسط شیر برقی کولر گازی یا شیر سه طرفه انجام می‌شود و در سیستم‌ های کولرگازی که فقط سیستم خنک کننده دارند از شیر برقی استفاده نمی‌شود. نحوه عملکرد شیر برقی در کولر گازی به این صورت است که به محض قرار گرفتن دستگاه روی حالت گرمایش با کمک ریموت کنترل دستگاه، برد کولر گازی فرمانی را به سیم پیچ برقی می‌فرستد تا مسیر برگشت را تغییر دهد. بنابراین کولر گازی حالت سرمایش را متوقف کرده و در حالت گرمایش به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

شیر برقی کنستر

یکی دیگر از کاربردهای شیرهای برقی در صنعت خودروسازی، شیر برقی کنستر نام دارد. برای توضیح این موضوع می‌توان گفت در باک خودرو مخزنی وجود دارد که حاوی کربن فعال است. این مخزن برای جمع آوری و جذب بخارات بنزین استفاده می‌شود. بخارات پس از جمع شدن در داخل مخزن باید از طریق مجرای لوله‌ ای که روی مخزن تعبیه شده است به منیفولد هوا هدایت شوند تا خودرو در زمان مناسب آن‌ ها را بسوزاند. عملکرد این شیر به گونه‌ ای است که تمامی فعالیت آن توسط ECU کنترل می‌شود. در این بین یک سری سیم پیچی با سیم پیچ برقی به باتری مثبت وصل شده و طرف هم دیگر به ECU جهت وصل هستند تا بار منفی را دریافت کنند و برق لازم برای راه اندازی شیر برقی مخزن تامین کنند.

شیر برقی کنستر
شیر برقی کنستر

انواع کاربردهای شیر برقی

 

  • مسدود کننده هوا و گاز
  • مشعل اتمسفر را کنترل و تنظیم کنید
  • مشعل فن را کنترل و تنظیم کنید
  • قابل استفاده در کوره‌ های صنعتی

 

در اکثر تجهیزات کنترل کننده سیال، ضروری است که جریان سیال شروع یا متوقف شود. در نتیجه برای این منظور از انواع شیر برقی استفاده می‌شود. بنابراین بیشترین مصرف شیرهای برقی در سیکل‌ های سیال یعنی مایعات و گازها می‌باشد.

جمع بندی و نتیجه‌گیری

در واقع، شیر برقی موتوردار شیری است که با استفاده از نیروی الکتریکی و مغناطیسی کار می‌کند. این مدل شیر برقی، سیم پیچی است که به دور یک هسته آهنی پیچیده می‌شود و با عبور  کردن جریان الکتریکی از آن میدان  مغناطیسی ایجاد می‌کند. همچنین می‌توانید از مجموعه پارت کو صنعت نیز برای خرید این وسایل کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.